bijan moosavi بيژن موسوي

 
CV_سی وی
performance_اجراها
discography_دیسکوگرافی
on media_در رسانه ها
links_لینک ها

 

   
 

Live In The Void

Virtual concert

2015 (London/UK)

 

زنده در عَدَم

کنسرت مجازی

١٣٩٤ (لندن/انگلستان)


 

Live In The Void is not a-live

 

Live In The Void is a non-living musical act

 

Live In The Void is a disembodied musical performance aiming at: a distortion of time; a rejection of space

 

Live In The Void is a migratory shift towards aural imagery

 

Live In The Void is an anomalous mutation of a socio-political resistance

 

Live In The Void is a music, exiled into cyber-(un)reality

 

 

Live In The Void is a response to a cultural phenomenon known as the 'Iranian Underground Music'; a defiant movement that emerged as a result of two decades of state oppression following the 1979 revolution in Iran, facilitated by the advancement of internet and the accessibility of satellite media in the late 1990’s.

 

As an enabling tool to subvert the authoritative power of the theocratic state, Internet has been realising the emergence of a (virtual) community, providing a platform for musicians and audiences to bypass the state control over production and consumption of 'illegal' music in Iran. Confined to restrictions of the online (cyber) space, this music has also been significantly evolving detached from its physicality (for its lack of real world interactions, mainly due to remaining restrictions on performance of music as such, etc. in Iran).

 

In order to investigate this issue of immateriality, Live In The Void alters and distorts the conventional necessities of the live musical performance, in an attempt for a translation into the vocabulary of the contemporary media.


Live In The Void has taken place at the OTO Project Space in London, the Arab* Underground at the Fusion Festival in Lärz, Germany and the Transmètic : Ordonnance at the Lewisham Arthouse in London, and is permanently available on demand and in 360º VR format via:

 

 

 liveinthevoid.bijanmoosavi.com

 

 

With generous contributions from:
Małgorzata Drohomirecka
Rouzbeh Rashidi (Experimental Film Society)

 

Special thanks to:
Maryam Mansouri

 

 

* * *

 

زنده در عَدَم زنده نیست

 

زنده در عَدَم کنشی موسیقایی است، غیرزنده

 

زنده در عَدَم یک اجرای خلع کالبد شده‌ی موسیقایی است که تحریف زمان و امتناع مکان را نشانه گرفته

 

زنده در عَدَم کوچی انتقالی است به تجسم صدایی

 

زنده در عَدَم جهش غیر عادی یک مقاومت اجتماعی-سیاسی است

 

زنده در عَدَم موسیقی ای است که به (غیر)واقعیتی «سایبری» تبعید شده

 

 

زنده در عَدَم واکنشی است به پدیده‌ای که با نام «موسیقی زیرزمینی ایران» شناخته شده است؛ جنبشی اعتراض‌آمیز که در پی انقلاب سال ۱۳۵۷ و در نتیجه‌ی دو دهه ظلم دولتی پدیدار شد و با پیش‌رفت اینترنت و گسترش دست‌رسی به رسانه‌های ماهواره‌ای در اواخر دهه‌ی ١٣٧٠ رشد پیدا کرد.

 

شبکه‌ی جهانی اینترنت، با ایفای نقش به عنوان ابزاری توان‌بخش برای به چالش کشیدن حاکمیت اقتدارگرای دینی، علاوه بر فراهم آوردن سکویی برای آهنگ‌سازان و مخاطبان برای گذار از نظارت دولتی بر روی تولید و مصرف موسیقی «ممنوع» در ایران، به وجود آمدن جامعه‌ای مجازی را نیز سبب شد. رشد و تکامل این موسیقی، به خاطر محدودیت‌های فضای (سایبری) آنلاین (و نیز عدم وجود تعامل در دنیای واقعی، به خاطر محدودیت‌های اجرای موسیقی در ایران،) به طور قابل توجهی، منفصل از جسمانیت خود اتفاق افتاده است.

 

زنده در عَدَم در راستای بررسی این عدم جسمانیت، دست به تغییر و تحریف ضرورت‌ها و الزامات مرسوم و متداول یک اجرای زنده‌ی موسیقی می‌زند تا در کوششی، آن را به واژگان رسانه‌های معاصر ترجمه کند.
 

زنده در عَدَم تا کنون در فضای پروژه‌ی اُتو در لندن، زیرزمین عرب* در فستیوال فیوژن در لارزِ آلمان و ترَنسمِتیک : اُردُنانس در خانه‌ی هنر لویی‌شام در لندن به نمایش درآمده و برای همیشه و بنا به درخواست و در قالب واقعیت مجازی ۳۶۰ درجه، از طریق پیوند زیر در دست‌رس است:

 

 

 liveinthevoid.bijanmoosavi.com

 

 

با هم‌راهی کارهایی از:
مَلگُژاتا درُهُمیرتسکا
روزبه رشیدی (انجمن سینمای تجربی)

 

با تشکر ویژه از:
مریم منصوری