bijan moosavi بيژن موسوي

 
CV_سی وی
performance_اجراها
discography_دیسکوگرافی
on media_در رسانه ها
links_لینک ها

 

   
 

Nasheed Choir

Sheet music, framed

2017 (Wakefield/UK)

 

گروه کُرِ نَشید

پارتیتور قاب‌شده

۱۳۹۶ (وِیک‌فیلد/بریتانیا)


 

The Church of England has played an important role in dealing with the current refugee crisis in the UK. This has been due to both its strong local network, which is deeply embedded in communities across the UK, as well as the Scripture’s saying about the need to welcoming strangers and foreigners. Given that most of the refugees in the UK are from Muslim-majority countries, Nasheed Choir expands on this idea of ‘welcoming’ to propose an ‘inter-faith’ conversation between Christianity and Islam. For this purpose, Nasheed Choir utilises Islamic vocal music restructured in choral format, in order to accommodate the Islamic song and melody within the Christian tradition of the choir.

Nasheed Choir uses an old Islamic song (‘nasheed’), titled Tala' al-Badru Alayna (طَلعَ البَدرُ عَلَینا), which was sung to welcome the Prophet Muhammad as he took refuge in Medina over 1400 years ago. The song has been arranged for two-part chorus, piano and percussion by Laura Hawley and was published by Rhythmic Trident Music in 2016. Framed copies of this piece were handed to St. John’s Church and St. Michael’s Church in Wakefield, which work closely with asylum seekers and refugees through City of Sanctuary. Performances of the song also took place during the opening of the Migration exhibition at The Art House in Wakefield (UK), where this project was initiated and developed as part of Migration: International Residency 2017. A review of the exhibition by Amelia Crouch is available on The State Of The Arts online magazine here.

* * *

کلیسای انگلستان نقش مهمی در مواجهه با بحران پناهندگان در بریتانیا ایفا کرده است. این امر به دو دلیل، یکی وجود شبکه‌ی محلی توانای آن که عمیقن در اجتماعات سرتاسر بریتانیا ریشه دارد، و دیگری گفته‌ی انجیل در مورد لزوم خوش‌آمدگویی به افراد غریبه و بیگانگان صورت گرفته است. با توجه به این که اکثر پناهندگان در بریتانیا از کشورهای غالبن مسلمان‌نشین هستند، گروهِ کُرِ نَشید با بسط دادن این ایده‌ی «خوش‌آمدگویی»، به طرح گفت‌و‌گویی «بین‌الادیانی» میان مسیحیت و اسلام اقدام می‌ورزد. به این منظور، گروهِ کُرِ نَشید با به کارگیری موسیقی آوازی اسلامی که با ساختار کُرال بازسازی شده، ترانه و نغمه‌ی اسلامی را در سنت گروه کُر مسیحیت جا می‌دهد.

گروهِ کُرِ نَشید از یک آهنگ اسلامی قدیمی (نشید) با نام طَلَعَ البَدرُ عَلَینا بهره می‌جوید که برای خوش‌آمدگویی به محمد رسول‌الله، زمانی که بیش از ۱۴۰۰ سال پیش در مدینه پناه گرفت، خوانده شده بود. این آهنگ توسط لورا هِیلی برای دسته‌ی دونفره‌ی هم‌سُرایان، پیانو و ساز کوبه‌ای تنظیم شده و در سال ۱۳۹۵ از طریق نشر «ریتمیک میوزیک» منتشر شده است. نسخه‌های قاب‌شده از این قطعه به کلیسای سنت جان و کلیسای سنت مایکل در شهر وِیک‌فیلد تقدیم شد که از طریق سازمان «سیتی آو سنکچوری»، هم‌کاری نزدیکی با پناه‌جویان و پناهندگان دارند. اجراهایی از این آهنگ نیز در روز افتتاحیه‌ی نمایش‌گاه مهاجرت در خانه‌ی هنر شهر وِیک‌فیلد (بریتانیا) برگزار شد؛ جایی که این پروژه به عنوان بخشی از اقامت هنری بین‌المللی مهاجرت در آن آغاز شد و توسعه پیدا کرد. مروری بر این نمایش‌گاه که توسط آمِلیا کراوچ نوشته شده، بر روی مجله‌ی اینترنتی اِستیت آو دی آرت و از طریق این لینک موجود است.

 

Photos and videos courtesy of Pete and Nick Singleton

عکس‌ها و ویدیوها با اجازه‌ی پیت و نیک سینگلتون